Wat is een burn-out?

Een beetje stress is gezond. Hierdoor blijft een mens scherp en alert. Een teveel aan stress kan echter uitmonden in een burn-out en zelfs overspannenheid.
Een teveel aan stress op het werk of in de privésituatie kan leiden tot een verandering in de hormonen waardoor de verbindingen in uw hersenen in de war kunnen raken. Dit leidt tot fysieke, emotionele en geestelijke uitputting. De meest eenvoudige taken uitvoeren zonder volledig uitgeput te raken is voor iemand met een burn-out haast niet meer voor te stellen.

 

Symptomen burn-out:

  • Uitgeblust gevoel
  • Werkgerelateerde emotionele uitputting
  • Langdurig geen motivatie / energie voor werk
  • Gevoel van minder zelfvertrouwen en bekwaamheid
  • Cynisme / depersonalisatie richting het werk
  • Zelfs na een week rust, geen verbetering
  • Distantie met betrekking op menselijke interactie
  • Constante moeheid en slapeloosheid
  • Concentratieverlies
  • Besluiteloosheid
  • Neerslachtig

 

Behandeling burn-out

Uiteraard is het eerst noodzakelijk om de oorzaak van deze stress aan te pakken. De verandering in hormonen zorgen ervoor dat de verbindingen in uw hersenen niet meer optimaal functioneren waardoor u minder goed met prikkels om kunt gaan. Om dit proces en het herstel te stimuleren zijn visueel-cognitieve trainingen doeltreffend in te zetten. Hierdoor kan men sneller het werk en het 'gewone' leven weer oppakken.


 

Door cognitief te trainen kun je:

  • Betere en meerdere prikkels verwerken, doordat er een betere verbindingen samenwerking tussen hersencellen ontstaat
  • Betere stress reguleren. Doordat je meerdere prikkels kunt verdragen kun je meerdere processen tegelijk verwerken waardoor je minder last zult hebben van stress
  • Verbeteren van de samenwerking tussen de hersenhelften waardoor de informatieverwerking en het hiernaar handelen beter verloopt